Sažetak | Autizam spada u grupu pervazivnih razvojnih poremećaja koji se javlja u najranijoj dobi
djeteta, uglavnom u prve tri godine života, i traje cijeli život. Zahvaća gotovo sve psihičke
funkcije, a reflektira se kroz oštećenja na većem broju područja života djeteta. Oboljela djeca
imaju velikih problema u ponašanju, govornim funkcijama, socijalnoj interakciji,
komunikaciji, motorici i javljanju stereotipnih oblika ponašanja. Te okolnosti svakako utječu
na mogućnost zadovoljavanja osnovnih potreba djeteta i na ukupnu kvalitetu života, kako
djeteta, tako i njegove obitelji koja sve to skupa s njim proživljava.
Veoma je važno rano prepoznavanje i prihvaćanje poremećaja, uspostavljanje dijagnoze
i što ranije uključivanje u pravilnu i kontinuiranu rehabilitaciju djeteta, te edukaciju oboljelog
djeteta i svih članova u obitelji kako bi dijete imalo svakodnevnu skrb. Iako znanstveno još
nisu u potpunosti istraženi, uzroci pojave autizma mogu biti u naslijeđu, problematičnoj
trudnoći i porodu, virusnim infekcijama te psihosocijalni i organski uzroci. Danas se u svijetu
koriste dva sustava kriterija za određivanje psihičkih poremećaja, a to su MKB-10 i DSM-IV.
Nakon što obitelj, najčešće roditelji, uoče prve simptome i neuobičajeno ponašanje djeteta,
medicinski djelatnici koriste određeni broj mjernih instrumenata i ljestvica pomoću kojih
testiraju dijete i potvrđuju dijagnozu.
Kako bi se dijete uključilo i sudjelovalo u svim aktivnostima društva, te kako bi
poboljšalo svoju kvalitetu života koriste se uz pomoć obitelji različite vrste terapija, uglavnom
više terapija istovremeno, ali za ovaj rad interesantna je samo fizikalna terapija. Ovom
terapijom se nastoji postići da dijete ovlada svojim tijelom, poboljša izdržljivost i
koordinaciju, te ojača motoričke sposobnosti. Tako će dijete nadoknaditi senzomotoričke
informacije za koje je bilo zakinuto svojom bolešću.
Fizioterapijskom procjenom će fizioterapeut odrediti do kakvih poremećaja je došlo kod
djeteta i koliko su veliki poremećaji pa će se na osnovu toga izraditi fizioterapijski plan koji
za svako dijete mora biti individualan, prilagođen njegovom stupnju oštećenja funkcija,
njegovim sposobnostima i uzrastu. Najbitnije je s fizioterapijskom intervencijom krenuti što
prije, da ona bude prilagođena djetetu, kontinuirana i kvalitetna. |