Sažetak | Cerebralna paraliza (CP) je poremećaj koji je karakteriziran abnormalnim tonusom, držanjem i pokretima. Europskom klasifikacijom cerebralnu paralizu dijelimo na spastičnu, diskinetsku i ataksičnu. Klinička slika je promjenjiva zbog utjecaja raznih čimbenika. Osim motoričkih poremećaja, javljaju se i poremećaji osjeta i sluha, vida, govora, komunikacije i spoznaje, epilepsija, gastroenterološki problemi i sekundarni mišićno – koštani problemi. Učestalost
cerebralne paralize je 2-3 slučaja na 1000 živorođene djece. Možemo je klasificirati prema različitim kriterijima uključujući kliničke manifestacije, tipove pokreta i pogođene dijelove tijela.
Liječenje zahtijeva pristup multidisciplinarnog tima. Fizioterapija igra ključnu ulogu u liječenju
i podršci osoba s cerebralnom paralizom, fizioterapijom utječemo na poboljšanje funkcionalnih
sposobnosti, motoričkih vještina i kvalitetu života. Djeluje se na poboljšanje ravnoteže, koordinacije, jačanje i kontrolu mišića, te je cilj pomoći osobi da stekne što veću samostalnost u
svakodnevnim aktivnostima koji podrazumijevaju oblačenje, hranjenje i higijenu. Bitnu ulogu
imaju roditelji kojima je potrebno pružiti informacije i savjete kako pristupati i kako provoditi
vježbe s djecom kod kuće kako bi se postigao i održao napredak djeteta. Za što bolji napredak
potrebna je suradnja fizioterapeuta i roditelja koji trebaju aktivno sudjelovati tijekom terapija,
te im osigurati potrebnu njegu i pomoć tijekom hranjenja, oblačenja i higijene.
Ovim radom cerebralna paraliza je približena kroz kliničku sliku, te su prikazane najvažnije spoznaje iz literature, kao i uloga fizioterapeuta u terapiji s naglaskom na njihovu ključnu ulogu u podršci roditeljima djece sa cerebralnom paralizom koju postižu edukacijom roditelja, individualnim tretmanima, savjetovanjem i emocionalnom podrškom te praćenjem napretka i pomaganjem u pronalasku drugih profesionalaca koji mogu pružiti dodatnu podršku poput
psihologa, logopeda ili terapeuta za radnu terapiju. |