Sažetak | Bioetika je područno, relacijsko-filozofska i pluriperspektivna etika nastala kao nužni odgovor
na sve kompleksnije moralne probleme nastale uslijed napretka medicine i znanosti te služi kao
neutralno područje za suočavanje različitih moralnih perspektiva s namjerom pronalaženja
rješenja. U tranziciji civilizacijskih epoha, prijelazu iz novog vijeka, koji je obilježavalo
bezgranično pouzdanje u voditeljsku moć znanosti, u novu bioetičku epohu koja predlaže novi
cilj i drukčiju ulogu znanosti, temeljna su obilježja empatija, brižnost, važnost i vrijednost
osobnog ljudskog doživljavanja i emocionalnog stanja te ponovno pronalaženje međusobnog
poštovanja kao i poštovanja prema ljudskosti samoj. Fokus je na osobnom napretku,
razumijevanju ljudskih motivacija, želja, strahova, samoostvarenju i ispunjavanju osobnih
kreativnih potencijala. U medicinskoj struci, u okviru koje je bioetika i nastala te se primjenjuje,
posebice je očita potreba reevaluacije prioriteta i pristupa liječenju te je poželjno kretanje u
smjeru holističkog gledanja ljudskog zdravlja imajući na umu smjernice kao što su
integrativnost, suosjećanje, nadilaženje ustaljenih stereotipičnih društvenih uloga, ali i osobni
integritet te spoznaja o vlastitim mogućnostima i granicama. Da bi došlo do takvih promjena,
edukacija novih zdravstvenih djelatnika mora izaći iz dosadašnjih okvira kurikuluma
zasnovanih i prilagođenih na uvjete prošlog vremena i omogućiti prostor za individualnu
ekspresiju, razvoj mašte i vlastitih interesa te osobni doprinos umjesto inzistiranja na usađivanju
fiksnih moralnih stajališta i pristupa ljudskom zdravlju. Od nastavnika je očekivano da pozorno
prate i na umu imaju vlastiti proces aktualizacije kako bi studentima bili primjer i inspiracija da
i sami zadiru dublje u važna pitanja koja se tiču shvaćanja sebe, ljudi oko sebe, svoje uloge u
društvu i promjena potrebnih kako bi kompletno društvo doseglo novi stupanj kvalitete života
i sveopćeg napretka. Takav napredak u zdravstvu zrcaliti će razvoj čovječanstva u cjelini. |