Sažetak | Autistični spektar poremećaja ili pervazivni razvojni poremećaji pripadaju poremećajima rane dječje dobi. Poremećaji se javljaju najčešće u prve tri godine života, traje cijeli život te zahvaća skoro sve psihičke funkcije. Pojam autizam prvi put je razvio švicarski psihijatar Eugen Bleuler 1911. godine. Jedna od prvih definicija autizma koja je aktualna i danas je definicija Laurete Bender prema kojoj je autizam karakteristično promijenjeno ponašanje u svim područjima središnjeg živčanog sustava: motoričkom, perceptivnom, intelektualnom, emotivnom i socijalnom. Prema DSM-IV klasifikaciji autistični spektar poremećaja se dijeli na: autistični poremećaj F84.0, Rettov poremećaj F84.2, dezintegracijski poremećaj u djetinjstvu F84.3, Aspergerov poremećaj F84.5 i pervazivni razvojni poremećaj neodređen F84.9 čiji su simptomi opisani u ovom radu. U skrbi za djesu s autističnim spektrom poremećaja važna je rana dijagnostika zbog što ranijeg uključivanja u programe rane intervencije. Vrlo je važna rana dijagnostika poremećaja da bi se što ranije uključili u program rane intervencije. Rana intervencija je sistematski pristup ranom i kontinuiranom tretmanu koji provodi tim stručnjaka, a usmjeren je na specifične potrebe određenog djeteta i njegove obitelji. Programi rane intervencije opisani u ovom radu su: primjenjena analiza ponašanja, razvojni individaulizirani model utemeljen na odnosu te TEACCH (programi s vizualnom okolinskom podrškom). Za uspješno provođenje rane intervencije vrlo je važan timski rad stručnjaka. Stručnjaci koji sudjeluju u provođenju programa rane intervencije su psiholog, socijalni radnik, edukacijsko-rehabilitacijski stručnjak, specijalist rane intervencije, fizijatar te medicinska sestra. Uloga medicinske sestre u programu rane intervencije je zdravstvena prevencija i skrb te informiranje o zdravstvenim pitanjima. Također, u radu je opisan i PECS (sustav komunikacije s razmjenom slika) koji se sastoji od šest faza: fizička razmjena, razvijanje samostalnosti, razlikovanje slika, struktura rečenice, odgovaranje na pitanje „što želiš“ te spontano odgovaranje. |