Sažetak | Danas u 21. stoljeću stres je postao nezaobilaznom činjenicom suvremenog rada i života, a specifična vrsta stresa, čiji je izvor u radnom okolišu, naziva se radni stres i drži se jednim od važnijih uzročnika mnogih radnih i organizacijskih problema, ali i bolesti. Medicinske sestre/tehničari, odnosno sestrinstvo kao profesija, po samoj svojoj prirodi doživljava visok nivo stresa. Kako bismo bili u stanju efikasno se suočiti s radnim stresom važno je prepoznavati osobine i faktore koji nas dovode u stresne situacije, simptome stresa te načine suočavanja sa stresom. U tom pogledu važnu ulogu ima i edukacija. Cilj istraživanja je ispitati kako medicinske sestre/tehničari procjenjuju stres na radnom mjestu, njegove karakteristike i specifične faktore koji dovode do stresa, te utvrditi postoje li značajne razlike u načinu suočavanja sa stresom između ispitanika s edukacijom o stresu i bez edukacije. Istraživanje je provedeno u ŽB Čakovec 2007. godine uporabom anketnog upitnika na uzorku od 98 ispitanika. Ispitanici su podijeljeni u grupu s edukacijom i bez edukacije. Dobiveni rezultati pokazuju da 79,4% ispitanika bez edukacije i 75,4% ispitanika s edukacijom vrlo često (svakodnevno) i često (1-2 puta tjedno) doživljava stres na poslu, a nešto više od polovine ispitanika u obje grupe posao ocjenjuje izrazito stresnim. Izračunom ᵡ2-testa između ispitanih grupa nije pronađena statistički značajna razlika u karakteristikama stresa. Na vrhu hijerarhijske ljestvice stresora su socijalne karakteristike samog posla u obje ispitane grupe, zatim slijede karakteristike samog posla i radni uvjeti. Između ispitanih skupina (s edukacijom i bez edukacije) pronađena je statistički značajna razlika za sva tri načina suočavanja, uz rizik manji od 1%, p<0,01. U načinu suočavanja sa stresom ispitanici s edukacijom više koriste suočavanje usmjereno na problem i suočavanje usmjereno na emocije, a manjoj mjeri koriste suočavanje negiranjem. Kod ispitanika bez edukacije dominantniji način je suočavanje izbjegavanjem. Dakle, možemo reći da je edukacija jedan od faktora koji ima utjecaj na način suočavanja sa stresnim događajem. |