Sažetak | Rak je javnozdravstveni problem, koji ima visoku stopu smrtnosti i onesposobljava
oboljele. Kemoterapija je lijeenje sa kemijskim sredstvima – citostaticima koji unibtavaju
maligne stanice. Kemoterapija se dijeli na adjuvantnu, neoadjuvantnu i palijativnu. Iako
kemoterapija ima nuspojave i dalje se smatra najefikasnijim nainom lijeenja raka. Citostatici
remete sintezu i funkciju makromolekula – DNA, RNA, bjelanevina kao i funkciju staninih
organela, a posebno diobu stanica. Duljina kemoterapije te struktura i duljina ciklusa ovisi o
vrsti raka, o stadiju raka, o lijekovima koji su propisani, o odgovoru raka na lijekove te na
prirodu i te~inu nuspojava lijekova. Nuspojava se javlja kada lijeenje obteti zdrave stanice ili
kada se organi uklone tijekom operacije. Nuspojave mogu biti razliite za svaku osobu, kao i
za razliite lijekove i vrste lijeenja. Najebe nuspojave kod primjene kemoterapije su
munine, povraanje, opstipacija ili proljev, gubitak okusa, gubitak apetita, bolovi, stomatitis,
mukozitis, alopecija.
Kvaliteta ~ivota je subjektivna percepcija koju osoba ima o svom polo~aju u ~ivotu.
Kvaliteta ~ivota mo~e biti povezana i s uinkovitobu kemoterapije i sa sna~nom psiholobkom
potporom obitelji. Kvalitetna zdravstvena njega zahtijeva da medicinska sestra radi u suradnji
s kolegama iz drugih zdravstvenih djelatnosti, kako bi pristup pacijentu bio potpun. Vrlo je
bitna suradnja s lijenikom, psiholozima i rehabilitatorima jer se te~i potpunom zadovoljstvu
pacijenta, ne zanemarujui niti jedno podruje tijekom oporavka.
Uloga medicinskih sestara u skrbi za pacijente s rakom je integrativna i kljuna kako bi
se odr~alo dobro stanje pacijenata i zadovoljavanje potreba pacijenata. Medicinska sestra
educira i prati pacijenta tijekom kemoterapije, nudi sustav podrbke kojim ga priprema za
poetak lijeenja te olakbava pristup zdravstvenoj skrbi. Skrb koju pru~a temelji se na unaprijed
planiranim i individualiziranim ciljevima. Interakcija koju osoblje ima s pacijentom i njihovim
okru~enjem poma~e u odr~avanju dobrobiti pacijenta. Pru~anje emocionalne podrbke i
promicanje komunikacije strategije su koje medicinske sestre trebaju usvojiti kako bi odnos sa
pacijentom bio bto kvalitetniji. |