Sažetak | U danaanje vrijeme sve je viae djece s hiperaktivnoau i poremeajem panje koji se uglavnom
prvi put primjeuje s polaskom djeteta u akolu. Deficit panje odnosno hiperaktivni poremeaj
(engl. Attention Deficit Hyperactivitiy Disorder , ADHD) definira se kao neurobioloaki
poremeaj s istaknutim simptomima nepanje i/ili impulzivnosti/hiperaktivnosti,
ijem razvoju
pridonosi kombinacija i meudjelovanje genetskih, neurobioloakih i okolianih
imbenika.
ADHD poremeaj meu pojedincima varira po intenzitetu i prisutnosti pojedinih simptoma koji
se o
ituju smetnjama u ponaaanju pri
emu je jedan od glavnih problema nerazumijevanje
okoline ato kod djece s ADHD-om moe rezultirati razvojem komorbiditeta. Budui da ADHD
moe predstavljati zna
ajan problem na individualnoj, obiteljskoj i druatvenoj razini te uvelike
utje
e na kvalitetu ivota i svakodnevno funkcioniranje oboljelog pojedinca, klju
no je rano
otkrivanje i pravodobno zapo
injanje lije
enja. Iako potpuno izlje
enje ADHD-a nije mogue,
personaliziranim terapijskim pristupom, koji uklju
uje farmakoloake i nefarmakoloake mjere,
mogue je kontrolirati simptome, otkloniti funkcionalne poteakoe te eliminirati smetnje u
ponaaanju. Takoer, skrb za dijete s hiperaktivnim poremeajem i poremeajem panje
uklju
uje multidisciplinarni pristup stru
njaka iz razli
itih podru
ja te kontinuiranu edukaciju
i savjetovanje roditelja i okoline. Obitelj je jedan od najvanijih elemenata u terapiji ADHD-a
jer odnosi u obitelji uvelike utje
u na funkcioniranje djeteta, a time i na uspjeanost terapijskog
procesa. Roditelji se trebaju educirati o ovom poremeaju, nau
iti koje su metode odgoja
korisne, a vano je da u cijelom procesu budu strpljivi, uporni i dosljedni. Uz roditelje i
lanove
obitelji vanu ulogu u ivotu djece s ADHD-om ima i medicinska sestra/tehni
ar kao aktivni
dio multidisciplinarnog tima uklju
enog u skrb za dijete s hiperaktivnim poremeajem i
poremeajem panje. Medicinska sestra/tehni
ar, uz specifi
nu skrb i terapiju, izrazito su vani
u socijalizaciji, u
enju druatveno prihvatljivog ponaaanja te postizanju vee samostalnosti i
neovisnosti u svakodnevnom ivotu djece s razvojnim poremeajima. S obzirom na to da je
jedna od najvanijih uloga medicinskog osoblja edukacija, potrebno je njegovo stalno
usavraavanje i u
enje da budu kompetentni educirati i savjetovati
lanove obitelji o samome
poremeaju i pruanju prikladne skrbi. |