Sažetak | Srce je organ koji se sastoji od etiri komore, osigurava opskrbu tijela krvlju i ima vitalnu
ulogu u odr~avanju funkcionalnosti kardiovaskularnog sustava. Promjene i poreme aji u
embrionalnom razvoju srca i kardiovaskularnog sustava rezultiraju razvojem prirođenih grebaka
srca, bto se naj eb e događa u ranoj trudno i. Prirođene grebke srca nastaju kao posljedica izlaganja
razli itim teratogenima i genetike, naj eb e dijagnosticiraju rano u ~ivotu, a mogu varirati od
jednostavnih do vrlo kompleksnih, poput poreme aja jedne ili vibe sr anih komora ili zalistaka.
Mogu i ne moraju ometati rad krvo~ilnog sustava, no pove avaju rizik od razvoja drugih kroni nih
i tebkih bolesti. Ograni avaju ~ivotne aktivnosti i esto se povezuju sa zastojem u razvoju i
potebko ama u enja. Ne manifestiraju se specifi nim simptomima, a grebku srca mo~e se
posumnjati kod djece koja su kontinuirano umorna, ne podnose napor, imaju dispneju i abnormalne
tonove srca. Potvrđivanje dijagnoze temelji se na klini kom pregledu, ultrazvu nim, radiografskim
i laboratorijskim pretragama. Lije enje uklju uju primjenu lijekova, kirurgiju i intervencijsko
lije enje, a odabir re~ima lije enja ovisi o dijagnozi i te~ini stanja djeteta. Skrb za djecu s
prirođenim grebkama srca zahtijeva detaljnu procjenu potreba, koja se provodi usmjereno na dijete
i lanove obitelji. Medicinska sestra kao dio multidisciplinarnog tima ima va~nu ulogu u skrbi
djeteta. Visoka razina znanja, sposobnosti i vjebtina medicinskih sestara va~na su komponenta u
postizanju pozitivnih ishoda skrbi. Dobrom koordinacijom i komunikacijom unutar tima osigurava
se postizanje kontinuiteta skrbi, bto je klju no u postizanju dobre kvalitete ~ivota i ~eljenih ishoda
lije enja. Naj eb i problemi u procesu zdravstvene njege s kojima se suo avaju djeca s prirođenim
sr anim grebkama uklju uju poreme aje perfuzije tkiva, visok rizik za infekciju i ozljede, dispneju,
strah, tjeskoba i anksioznost povezana s hospitalizacijom i smanjeno podnobenje napora. Proces
zdravstvene njege treba se planirati sustavno i individualno, u suradnji s roditeljima i drugim
profesionalcima koji sudjeluju u procesu skrbi za dijete. |