Sažetak | Autizam je neurorazvojni poremećaj, čiji su simptomi vidljivi još u ranom
djetinjstvu, a očituju se u ograničenoj socijalnoj interakciji, verbalnoj i neverbalnoj
komunikaciji, senzornoj integraciji i mogućnosti imaginacije u vidu nedostatka interesa
te ponavljajućim stereotipnim obrascima ponašanja. Nisu poznati uzroci koji dovode
do poremećaja autističnog spektra, ali je činjenica da genetika, komplikacije tijekom
trudnoće i porođaja kao i virusne infekcije u ranoj dobi mogu biti neki od razloga koji
uzrokuju moždana oštećenja, a koja posljedično dovode do autizma ili nekih
intelektualnih oštećenja koja ostaju za cijeli život. Ranom intervencijom u najranijoj
dobi, kada se uoče teškoće i dijagnosticiraju poremećaji, može se puno postići, da se
promijeni razvojni tijek djeteta, ako se na vrijeme uključi u sustav pravilne i kontinuirane
edukacije i terapije. Nerijetko cijela obitelj trpi strah od moguće stigmatizacije i socijalne
izolacije zbog djetetovih razvojnih teškoća. Upravo iz tih razloga, najvažnija je
edukacija i dobra komunikacija s roditeljima koji će pružati djeci podršku, kao i suradnja
s kvalitetnim timom stručnjaka koji uključuju neuropedijatra, defektologa, logopeda,
pedagoga, edukacijskog rehabilitatora, psihologa te fizioterapeuta. Fizioterapeut kao
član multidisciplinarnog tima, mora dobiti uvid u vrstu i opseg razvojnih poremećaja.
On radi fizioterapijsku procjenu, koja podrazumijeva objektivnu, ali i subjektivnu
procjenu djeteta uzimajući u obzir njegovo trenutno opće stanje, a potom radi
individualni plan terapije za svako dijete. Cilj ovog rada je opisati važnost
fizioterapijskog pristupa kod djece s poremećajem autističnog spektra i prikazati koje
se fizioterapijske intervencije najčešće koriste u radu, a to su: senzorna integracija,
Halliwick koncept, hipoterapija, Masgutova metoda neurosenzomotorne integracije
refleksa, terapijsko penjanje i druge terapijske vježbe, uključujući i vježbe edukativnorehabilitacijskih metoda koje nisu direktno povezane s fizioterapijom. Navedene
terapije će doprinijeti povećanju motoričkih sposobnosti, a ujedno će pozitivno utjecati
na senzoričke, komunikacijske i socijalne vještine, što će u konačnici rezultirati boljom
kvalitetom života djece s poremećajem autističnog spektra i njihovom integracijom u
društvo i okruženje u kojem žive. |