Sažetak | Normalan motorički razvoj je proces uspostavljanja i razvijanja posturalne kontrole u fazama
motoričkog razvoja djeteta koji se ostvaruje primjenjivanjem motoričkih obrazaca. Poznavanje
faza normalnog motoričkog razvoja ključno je za pravovremeno prepoznavanje odstupanja u
obrascima pokreta i položaja. Prepoznavanje odstupanja omogućuje postavljanje odgovarajuće
dijagnoze i rano tretiranje djeteta s neurorazvojnim poremećajem. Neurorazvojne poremećaje čini
skupina nezaraznih i neprogresivnih stanja koji uzrokuju odstupanja u neuromotornom razvoju
djeteta. Najteži neurorazvojni poremećaj je cerebralna paraliza koja je definirana kao skupina
trajnih, ali promjenjivih poremećaja razvoja posture i pokreta koji se javljaju kao posljedica
neprogresivnih oštećenja mozga u razvoju ili nezrelog mozga. Cerebralna paraliza je
karakterizirana pojavnošću asociranih reakcija, nedostatak kontrole i kvantitete pokreta i posture,
nedostatak kvalitete fine i grube motorike te je podijeljena na tri osnovna tipa: spastični, diskinetski
i ataksični tip. Prva godina djetetovog života ključna je za prepoznavanje odstupanja u razvoju jer
u tom periodu neuroplastičnost mozga, odnosno reorganizacija i regrupiranje sinapsi najaktivnije.
U okviru fizioterapijske procjene cerebralne paralize najčešće se procjenjuje posturalni tonus,
prisutnost kompenzacija ili asociranih reakcija, prisutnost senzornih oštećenja i disbalansa
senzorne integracije, gruba i fina motorika, obrasci stabilnosti i mobilnosti te kvaliteta hoda. Rana
intervencija podrazumijeva proces u kojem fizioterapeut djeluje različitim metodama na dijete u
njegovom prirodnom okruženju. Najčešće metode koje se koriste su neurorazvojni tretman poznat
kao Bobath koncept i tretman refleksne lokomocije odnosno Vojta koncept, terapija senzorne
integracije, klokan metoda, respiratorna fizioterapija, Masgutova metoda, iako postoji još mnoštvo
drugih terapija koji se uz njih kombiniraju. Fizioterapeut je dio transdisciplinarnog tima čiji su
sastavni članovi i roditelji djeteta s cerebralnom paralizom. Dužnost svakog terapeuta je educirati
i pružiti adekvatna znanja roditeljima o načinu postupanja s djetetom kako bi zajedno s terapeutom
utjecali na poboljšanje djetetovog motoričkog statusa. Temelj pravilne edukacije je ispravno
postupanje i pozicioniranje djeteta poznato kao baby handling. Roditelji i terapeut moraju koristiti
pozicioniranje tijekom hranjenja, održavanja higijene, oblačenja, držanja, spuštanja, podizanja,
igranja i svih ostalih aktivnosti s djetetom kako bi spriječili abnormalne motoričke obrasce. Takav
pristup djetetu mora se koristiti svakodnevno kako bi se ostvario cilj postizanja pravilnog
posturalnog tonusa, pravilne kontrole pokreta te normalnih i samostalnih aktivnosti. |