Sažetak | Djeca s neurazvojnim poremećajem mogu doživjeti prepreke ili ograničenja kod sudjelovanja u radu ili nekoj tjelesnoj aktivnosti.
Sudjelovanjem u dobi - odgovarajućoj aktivnosti, pridonosimo zdravom društvenom, emocionalnom i fizičkom razvoju. Osim toga, sudjelovanje je povezano s poboljša-njem školskog uspjeha, poboljšanjem vještina, sposobnosti, društvenih odnosa i do-prinosi mentalnom i fizičkom zdravlju. (1) Neka istraživanja su dokazala da djeca i osobe s cerebralnom paralizom moraju održavati višu razinu tjelesne funkcije od opće populacije kako bi nadoknadili pad funkcija ali i zbog promjena vezanih za sla-bost mišića, grčenja te slabe pokretljivosti. (2)
Kvalitetu života ne podrazumijevaju samo termini zdravlja, stil života, zadovolj-stvo životom, mentalnim stanjem, već je to multidimenzionalni koncept koji uključuje percepciju svakog pojedinca o različitim aspektima života. Kvaliteta života osoba s cerebralnom paralizom ovisi o genetskim faktorima, zdravlju, funkciji, bolestima, zdravstvenoj njezi, individualnim odgovorima itd. (3) Puno društveno sudjelovanje djece s cerebralnom paralizom podrazumijeva uključenje u sve aktivnosti svakodne-vnog života u koje se ubrajaju i obiteljsko, vršnjačko, školsko i izvanškolsko okruže-nje. Milićević, Potić i Trgovčević (2011) navode da su mnogobrojna istraživanja po-kazala da je participacija u svakodnevnim aktivnostima od ključnog značenja za kva-litetu života djece s cerebralnom paralizom i da predstavlja nezamjenljiv prediktor adekvatnog razvoja.(4)
Svjetska zdravstvena organizacija „International Classification of Functioning“ (ICF) smatra sudjelovanje u tjelesnim aktivnostima kao jezgru dimenzije zdravlja za svu djecu i smatra da je aktivnost bitna za razumijevanje i funkcioniranje djece s ce-rebralnom paralizom.(5)
U ovom radu biti će prikazane mogućnosti prilagođenih oblika tjelesne aktivno-sti kod djece s cerebralnom paralizom, njihove prednosti i nedostaci, učinak tjelesne aktivnosti na zdravstveni status , fitness, kvalitetu života, funkcioniranje i participaci-ju djece s cerebralnom paralizom. Cilj rada također je i poticanje samostalnosti djece s cerebralnom paralizom, isticanje prednosti uključivanju u tjelesne aktivnosti, prekid sjedilačkog načina života i primjeri prikladnih tjelesnih aktivnosti za djecu s cerebral-nom paralizom. |