Sažetak | Virus HIV-a i bolest AIDS-a otkriveni su 1981. godine u SAD-u, u Hrvatskoj su prvi slučajevi zaraze evidentirani 1985. godine,a do danas evidentirano je 1.618 infekcija. U svijetu od HIV-a boluje 36.9 milijuna ljudi od toga najveći broj oboljelih se nalazi u Africi, 25.7 milijuna. HIV spada u porodicu Retrovirusa koji napada T limfocite (CD4 stanice), a uzrokuje bolest AIDS. Najčešći put prijenosa je spolni ili razmjena igala no može se prenijeti i s majke na dijete. Nalazi se u određenim tjelesnim tekućinama zaražene osobe, a to su: krv, sjeme, predejakulat, vaginalni iscjedak, analne tekućine te majčino mlijeko. Važno je naglasiti da se zaraziti HIV-om nije moguće uobičajenim društvenim kontaktom poput rukovanja, zagrljaja, poljupca. Cilj i svrha ovog istraživanja bila je ispitati stavove i znanja studenata ZVU-a o HIV pozitivnim osobama. Kako se radi o budućim zdravstvenim djelatnicima smatrali smo važnim uvidjeti jesu li znanja koja posjeduju točna, te kakve su prirode njihovi stavovi prema takvim osobama. Istraživanje je provedeno na studentima redovnog i izvanrednog studija fizioterapije prve i treće godine Zdravstvenog veleučilišta u Zagrebu. Sudjelovalo je ukupno 325 sudionika, a prosječna dob sudionika je 21.8 (± 3.9), s rasponom od 18 do 49 godina. 10 sudionika (3,1%) osobno poznaje HIV pozitivnu osobu. Podaci su prikupljani tijekom zimskog semestra školske godine 2018./19., a ispitivanje se provodilo grupno u manjim skupinama uz osiguranje anonimnosti sudionika. Rezultati su pokazali da je znanje o ovoj temi slabo iako se radi o zdravstvenoj struci, no velika većina, njih čak 95,3% smatra da je edukacija najvažnija u prevenciji SPB. Studentice imaju pozitivnije stavove prema HIV pozitivnim osobama dok značajna razlika po spolu u ukupnom znanju nije uočena. Između studenta prve i treće godine nema značajne razlike u znanju, ali na subskali stavova prva godina ima pozitivniji rezultat od treće. Isto je uočeno pri usporedbi po vrsti studija, redovni i izvanredni studenti se ne razlikuju po skali znanja, no razlika je uočena na subskali stavova, iako je razlika numerički mala, redovni studenti imaju pozitivnije stavove. U usporedbi studenata s obzirom na stupanj religioznosti dobivene su značajne razlike u rezultatima na subskali stavova gdje skupina nereligioznih studenata postiže značajno veći, pozitivniji rezultat od religioznih studenata. |