Sažetak | Lumbalni bolni sindrom kao učestalo oštećenje mišićno-koštanog sustava predstavlja javnozdravstveni problem i u studentskoj populaciji. Bol u donjem dijelu leđa je rangirana kao prvi uzrok invaliditeta i nesposobnosti za rad, a očekuje se da će utjecati na 90% svjetskog stanovništva u nekom trenutku njihovog života. Danas se često povezuje s nedovoljnom tjelesnom aktivnošću, ali i s pojedinim profesionalnim zanimanjima. Predisponirajuće čimbenike za nastanak lumbalnog bolnog sindroma najčešće čine psihosocijalni čimbenici (stres, depresija, kognitivne funkcije, zadovoljstvo poslom), mehanički čimbenici (sjedenje, držanje tijela, tjelesna aktivnost) i biološki čimbenici (dob, prehrana, genetika). Fizioterapijska procjena se sastoji od subjektivnog pregleda, objektivnog pregleda i specifičnih testova koji se koriste prilikom procjene lumbalnog bolnog sindroma. U subjektivnoj procjeni se uzima osobna i obiteljska anamneza bolesnika te subjektivna bolesnikova procjena boli. U objektivnom pregledu, fizioterapeut pregledom, palpacijom i testovima bilježi pacijentov inicijalni status. Dalje, na temelju prikupljenih podataka iz subjektivnog i objektivnog pregleda određuju se koji od oblika specifičnih mjerenja i testova će se primijeniti u svrhu određivanja lokalizacije boli i utvrđivanja ili isključivanja uzroka nastanka lumbalnog bolnog sindroma. Pravilnom fizioterapeutskom intervencijom kod većine pacijenata bol se uspješno smanjuje, smanjujući tako i nesposobnosti za obavljanje svakodnevnih poslovnih aktivnosti i aktivnosti slobodnog vremena. Jedna od rizičnih skupina za nastanak lumbalnog bolnog sindroma su i studenti fizioterapije. Oni, s jedne strane provode dosta vremena sjedeći, dok s druge strane, sudjeluju u tjelesnim aktivnostima koje mogu pospješiti pojavu lumbalnog bolnog sindroma. Dosadašnja istraživanja su pokazala da ovaj sindrom nije rijedak kod studenata fizioterapije te da se češće pojavljuje kod fizički manje aktivnih i neaktivnih studenata. Prevencija lumbalnog bolnog sindroma je sastavni dio liječenja, stoga je važno educirati studente kako bi se preventivno djelovalo na pojavu lumbalnog bolnog sindroma. |