Abstract | Cerebrovaskularni inzult (CVI), ili moždani udar, ozbiljan je neurološki poremećaj uzrokovan
prekidom cirkulacije krvi u mozgu, što dovodi do smanjene opskrbe kisikom i hranjivim
tvarima. Iako se CVI javlja u samo 5-10% dječje populacije, dijagnoza može biti otežana
zbog nespecifičnih simptoma, što često rezultira kašnjenjem u liječenju. Rana dijagnoza i
dugoročno praćenje ključni su za poboljšanje kvalitete života djece pogođene
cebrovaskularnim inzultom.
Fizioterapijska procjena nakon moždanog udara koristi specifične testove za neuromotorni
razvoj. Bayleyeva ljestvica razvoja dojenčadi i male djece (BSID) otkriva razvojna kašnjenja
u kognitivnim, motoričkim, jezičnim i socijalno-emocionalnim vještinama do 42 mjeseca.
Test grubog motoričkog razvoja drugog izdanja (TGMD-2) prepoznaje i prati razvojna
kašnjenja te omogućuje individualno planiranje motoričkih programa, dok Peabody razvojna
motorička skala (PDMS-2) procjenjuje grubu i finu motoriku djece do 5 godina.
Fizioterapija ima ključnu ulogu u rehabilitaciji djece nakon CVI-ja, sa ciljem poboljšanja
posturalne kontrole, normalizacije mišićnog tonusa i sprječavanja kompenzatornih strategija.
Transdisciplinarni pristup, u kojem surađuju stručnjaci iz različitih područja medicine, i
aktivno sudjelovanje obitelji u terapijskim aktivnostima kod kuće, ključni su za uspjeh
rehabilitacije.
Metode rehabilitacije uključuju neurorazvojni Bobath koncept, Vojta terapiju, proprioceptivnu
neuromuskularnu facilitaciju (PNF), terapiju zrcalom, hipoterapiju, robotiku i terapiju prisilno
induciranog pokreta (CIMT). Neurorazvojni Bobath koncept i Vojta terapija fokusiraju se na
normalne pokrete i refleksnu lokomociju, dok PNF poboljšava mišićnu aktivnost kroz
koordinirane obrasce pokreta. Terapija zrcalom stimulira neuroplastičnost vizualnom iluzijom,
hipoterapija koristi kretanje konja za senzornu integraciju, a robotika omogućuje precizne
pokrete. CIMT terapija, koja uključuje intenzivan trening zahvaćenog uda, potiče stvaranje
novih neuronskih veza, čime poboljšava ravnotežu i motoričku kontrolu. |