Abstract | Zdravstvena njega složen je proces koji se sastoji od mnogo dijelova. Jedan od važnih dijelova je poučavanje u zdravstvenoj njezi. Poučavanje je navođenje poučavanih osoba na učenje bilo koje vrste s ciljem da poučavane osobe promijene svoje ponašanje. Kroz proces poučavanja u zdravstvenoj njezi, medicinska sestra ili medicinski tehničar pružaju mogućnost stjecanja potrebnih znanja i vještina koji su važni za očuvanje i unaprjeđenje zdravlja. Poučavanje se može provoditi na nekoliko načina kao što su primjerice savjetovanje, rad u grupi ili drugi oblici zdravstvenog odgoja. Pojmovi koji se usko vežu uz poučavanje su učenje i pamćenje. Pamćenje predstavlja mogućnost usvajanja, zadržavanja i korištenja informacija. Učenje je proces u kojem se stvaraju razmjerno trajne ili trajne promjene osobe pomoću psihičke aktivnosti, a same promjene mogu se očitovati i u ponašanju osobe. Učenje također dolazi u nekoliko oblika i stilova. Postoje brojni čimbenici koji mogu utjecati na učenje. Neki od tih čimbenika su fiziološki faktori (dob, spol, zdravlje, vrsta bolesti i sl.), kognitivni faktori (mišljenje, učenje, pamćenje), emocionalni faktori (samopouzdanje, samopoštovanje, slika o sebi), motivacija te predznanje i ukupno iskustvo osobe. Da bi poučavanje i učenje bilo uspješno, važne su i osobine i vještine medicinske sestre ili tehničara koji provodi poučavanje. Posebno se ističu vještine savjetovanja, davanja uputa, stvaranja empatijskog odnosa te ostale komunikacijske vještine. Savjetovanje je sustavna pomoć s ciljem uspješnog prevladavanja poteškoća iz svakodnevnog života, stvaranje uvjeta za očuvanje i razvoj osobnih mogućnosti te odgovornog ponašanja prema samome sebi, obitelji i društvu. Najveći postotak interakcija odvija se upravo komunikacijom. Komunikacija je proces razmjene informacija putem dogovorenog sustava znakova, a može biti verbalna i neverbalna. Uz komunikaciju poželjne vještine kod medicinskih sestara i tehničara su asertivnost i aktivno slušanje. Vrlo je važno da medicinske sestre i tehničari zadobiju povjerenje pojedinca, obitelji ili zajednice koju poučavaju. Jednako tako, važno je da posjeduju dovoljno znanja i vještina te razviju empatičan odnos s poučavanom osobom, obitelji ili zajednicom. |