Abstract | Prijevremeno rođenim dijetetom, smatra se dijete koje je rođeno prije 37. tjedna trudnoće,
računajući od prvog dana majčine zadnje menstruacije. Tijekom zadnja dva desetljeća narasto je
broj prijevremenih poroda te incidencija prijevremenog poroda iznosi 5% do 14% u cijelom
svijetu. Prijevremeno rođena djeca zbog velikih gubitaka topline i vode iz tijela ne bi mogla
samostalno preživjeti u izvanmaterničnom okruženju te se odmah nakon rođenja smještaju u
inkubator, odnosno u jedinicu intenzivnog liječenja. U jedinici intenzivnog liječenja, sa svrhom
pomaganja djetetu provode se brojni dijagnostički i terapijski postupci koji su bolni te stresni
djetetu. Prijevremeno rođena djeca imaju brojne zdravstvene probleme zbog nerazvijenosti
ograna kao što su: periventrikularna leukomalacija, bronhopulmonalna displazija,
intraventrikularno krvarenje, perzistirajući arterijski duktus, respiratorni distres sindrom te brojne
druge poteškoće. Zbog brojnih zdravstvenih problema, prijevremeno rođenoj djeci potrebna je
kvalitetna skrb koja se postiže timskim radom brojnih stručnjaka.
Uz liječnika, medicinsku sestru, radnog terapeuta, psihologa, socijalnog radnika, djeteta i
roditelja, neizostavni članovi rehabilitacijskog tima su i fizioterapeuti. Fizioterapeut provodi p
rocjenu kako bi prepoznao uzroke disfunkcije i utvrdio probleme na osnovi kojih će postaviti
terapijske ciljeve i odrediti fizioterapijske intervencije koje će provoditi. Fizioterapijske intervencije
kao što su pravilno pozicioniranje djeteta, Kangaroo mother care, Vojta i Bobath terapija, terapija
senzorne integracije, respiratorna fizioterapija, taktilna stimulacija, edukacija roditelja o
pravilnom pozicioniranju i rukovanju s djetetom, provode se s ciljem postizanja terapijskih ciljeva.
Neki od terapijskih ciljeva kod prijevremeno rođene djece su: biomehaničko poravnanje i
optimiziranje razvoja skeleta, sprječavanje i umanjivanje motoričke i osteoartikularne
abnormalnosti, smirivanje djeteta, prevencija i liječenje bronhijalne opstrukcije, poticanje
normalnog motoričkog razvoja te pružanje pravilnog senzomotoričkog iskustva djetetu. |