Abstract | Cerebralnu paralizu karakterizira poremećaj pokreta i položaja uzrokovan
neprogresivnim oštećenjem nezrelog mozga. Uzroci cerebralne paralize mogu biti
prenatalni, perinatalni ili postnatalni. Od cerebralne paralize boluje 2-3/1000 djece, a
procjenjuje se da 650000 obitelji u Europi ima dijete sa cerebralnom paralizom. Postoji
više etioloških faktora zbog kojih dolazi do oštećenja mozga koja može uzrokovati
cerebralnu paralizu. Stanje je vezano uz poremećaj posture i pokreta, prate ga brojna
dodatna oštećenja i sekundarni problemi koji mogu imati veliki utjecaj na djetetov
zdravstveni status i kvalitetu svakodnevnog života. Također, cerebralna paraliza ne
predstavlja samo medicinski već psihološki i socijalni problem. Dijagnoza se postavlja
kada uočimo usporeni razvoj motorike koji je i potvrđen magnetskom rezonancom.
Terapija djece s cerebralnom paralizom usmjerena je ka ostvarenju zadanog cilja.
Terapiju je bitno započeti što ranije jer olakšava razvoj djeteta i pridonosi boljem ishodu
terapije i kvaliteti života. Rijetko kada se terapija oslanja na samo jedan sustav,
najčešće se kombiniraju terapijski postupci. Takav pristup omogućava individualizaciju
i fleksibilnost kako bi se ostvarili ciljevi postavljeni za dijete i obitelj.
Tjelesnu aktivnost kod djece i mladih s cerebralnom paralizom planira tim
stručnjaka poput fizioterapeuta, liječnika i kineziologa. Tjelesna aktivnost utječe na
promjene motoričkih, mišićnih i kardiovaskularnih sastavnica kod djece s cerebralnom
paralizom. Uvođenjem redovite tjelesne aktivnosti, dijete se priprema na zdraviji i
kvalitetniji život u pubertetu, ali i odrasloj dobi. Istraživanja su dokazala da djeca s
cerebralnom paralizom moraju održavati višu razinu tjelesne aktivnosti u odnosu na
zdravu populaciju, kako bi nadoknadili pad funkcija, ali i zbog slabosti mišića, spazma
te slabe pokretljivosti.
Kvaliteta života povezana sa zdravljem je osobna percepcija o tome kako čovjek
doživljava svoje fizičko, psihološko i socijalno zdravlje. Definira se kao stanje dobrobiti
koje uključuje dvije stvari. Sposobnost obavljanja svakodnevnih aktivnosti i samo
zadovoljstvo pojedinca obavljanjem tih aktivnosti, odnosno njegov stupanj
zadovoljstva. U poboljšanju kvalitete života veliku ulogu ima organizirani i profesionalni
tim. Dijete se tretira individualno sa svojima ograničenjima, potrebama i
mogućnostima. Ne promatra se samo trenutno, već se gleda njegov sadašnji ali i
budući život.
U radu će biti prikazani oblici tjelesne aktivnosti kao dodatak fizioterapijskoj
intervenciji djece s cerebralnom paralizom. Glavni cilj je omogućiti djetetu samostalno
i optimalno funkcioniranje u aktivnostima svakodnevnog života, poboljšati kvalitetu
života, a to ćemo najbolje učiniti zajedničkim snagama djeteta, roditelja i stručnog tima. |