Abstract | Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, procjenjuje se da više od 10% djece
u svijetu ima neki oblik invaliditeta, uključujući i one uzrokovane neurološkim poremećajima.
Rana dijagnostika i intervencija su za djecu s neuromotoričkim poremećajima, od iznimne
važnosti za optimalno funkcioniranje u aktivnostima svakodnevnog života i društvu. Cilj ovog
rada je približiti do sada poznate i najčešće korištene neuromotoričke procjene koje se koriste
kod djece rane razvojne dobi od strane fizioterapeuta. Za kvalitetnu provedbu i analizu
neuromotoričkih procjena bitno je poznavati anatomiju neurološkog i mišićnog sustava te
razumjeti složenost motoričkih funkcija i njihovog razvoja u ranoj dobi. Rana razvojna dob
dijeli se na dojenačku, od rođenja do prve godine života, i predškolsku dob, od prve do sedme
godine života. Svaku od njih karakteriziraju dobno specifične karakteristike razvoja mozga kao
i dobno razvojne očekivane vještine. Neuromotorički poremećaji specifični za rano djetinjstvo
uključuju: rizik za razvojem cerebralne paralize, neurodegenerativni i neuromuskularni
poremećaje te Down sindrom. Svaki od navedenih poremećaja ima različitu etiologiju,
simptome i utjecaj na razvoj djeteta, stoga je njihovo poznavanje važno u radu fizioterapeuta
neuropedijatrijskog odjela. Tijekom fizioterapijskog procesa objektivna i pravovremena
procjena je od ključne važnosti. Najčešće korištene neuromotoričke procjene djece dojenačke
dobi su: Neonatalna bihevioralna skala ponašanja novorođenčeta (Neonatal Bihevioural
Assessment Scale, NBAS), Motorički profil dojenčeta (Infant Motor Profile, IMP), Test
motoričkih sposobnosti dojenčadi (Test of Infant Motor Performance, TIMP) i Procjena
spontanih pokreta (General Movements Assessment, GMA). U predškolskoj dobi najčešće se
koriste Pedijatrijska skala ravnoteže (Pediatric Balance Scale, PBS), Klasifikacijski sustav
funkcije grubih motoričkih vještina (Gross Motor Function Classification System, GMFCS) te
Test motoričke procjene djece (Movement Assessment Battery for Children, M-ABC), a
Denverov test za rano otkrivanje razvojnih odstupanja (Denver Developmental Screening Test,
DDST), Peabody razvojne motoričke ljestvice (Peabody Developmental Motor Scales, PDMS)
i Bayley skala razvoje procjene dojenčadi i male djece (Bayley Scales of Infant and Toddler
Development) mogu se koristiti u obje dobne skupine. Nakon detaljne procjene fizioterapeut
osmišljava individualizirani plan intervencije te se koristi tehnikama poput Bobath koncepta i
Vojta terapije kako bi se postigli zadani fizioterapijski ciljevi. Evaluacija rezultata intervencije
provodi se ponovnom procjenom te služi za praćenje napretka, prilagođavanje terapijskog
tretmana i osiguranje učinkovitosti terapije. |