Abstract | SAŽETAK
Karcinom dojke širom svijeta predstavlja javnozdravstveni problem, svaka četvrta žena boluje od
njega, dok je u jedne od osam žena uzrokom smrti. S obzirom na morfološku i molekularnu
heterogenost u skupinu karcinoma dojke ubraja se više od 100 bolesti različitih bioloških
podtipova i s različitim molekularnim profilima i kliničko-patološkim značajkama. Prognostički
pokazatelji karcinoma dojke su: veličina karcinoma, status aksilarnih limfnih čvorova, histološki
tip i gradus karcinoma, prisutnost limfovaskularne invazije, status hormonskih receptora (ER i
PR), proliferacijski indeks, ekspresija HER2 i životna dob. Na osnovi istih, osim prognoziranja
ishoda bolesti, predlažu se različite metode individualizirane za svaku pojedinu pacijenticu.
Cilj ovog rada je prikazati osnovne spoznaje o karcinomu dojke, prognostičkim pokazateljima,
načinima liječenja te ulogu medicinskih sestara u informiranju, motiviranju i edukaciji oboljelih
od karcinoma dojke. Svrha rada je proširivanje spoznaja o karcinomu dojke i edukaciji oboljelih
od karcinoma dojke.
Oboljele moraju biti educirane kako bi mogle razumjeti vlastitu bolest, mogućnosti liječenja,
njegove dobrobiti i znati upravljati s mogućim neželjenim učincima pojedinih metoda liječenja.
Među glavnim zadacima medicinskih sestra koje skrbe o oboljelima od karcinoma dojke je
edukacija oboljelih o samoj bolesti, promjenjivim čimbenicima rizika, prognostičkim
pokazateljima, različitim metodama liječenja, njihovim dobrobitima i mogućim neželjeni
učincima i aktivnom upravljanju vlastitim zdravljem uz postizanje što više razine zdravlja i
kvalitete života. Sestrinske intervencije usmjerene edukaciji oboljelih moraju biti
individualizirane i prilagođene svakoj pojedinoj pacijentici, odnosno njenim potrebama. Problem
predstavlja sve manji broj bolničkih dana, sve veće količine znanja koja treba prenijeti oboljelima
i nedostatan broj specijaliziranih medicinskih sestra. Istraživanja ukazuju da medicinske sestre ne
posjeduju dovoljna znanja za kvalitetnu skrb o oboljelima od karcinoma dojke.
Neophodne su kontinuirane edukacije medicinskih sestra koje skrbe i provode edukacije oboljelih
od karcinoma dojke o samoj bolesti, komunikacijskim vještinama, emocionalnoj inteligenciji i
načinima komunikacije i edukacije korištenjem informacijsko komunikacijskih sustava. |