Abstract | SAŽETAK Iščekivanje djeteta za roditelje predstavlja razdoblje pripreme za jedan od najvažnijih događaja u njihovom zajedničkome životu. Prije rođenja djeteta roditelji stvaraju „imaginarno“ idealno dijete kojem se raduju. Rođenje djeteta s teškoćama u razvoju za roditelje predstavlja šok i prisiljava ih na suočavanje s gubitkom imaginarnog djeteta. (1) Takve situacije dovode do stresa, nezadovoljstva samog roditelja, negativnog utjecaja na cijelu obitelj pa čak i propadanja braka. Također, zahtijeva se roditeljeva konstantna prisutnost uz dijete, gdje roditelj nema više slobodnog vremena za sebe, ne može se posvetiti sebi i svojim potrebama koje ga čine zadovoljnom osobom. Tu dolazimo do otuđenja i smanjene kvalitete života roditelja, a podrška okoline i sustava im može pomoći u takvim situacijama.. U ovome završnome radu spomenut ću različite načine podrške (formalne, poluformalne, neformalne) s naglaskom na radnu terapiju. Zadatak radnog terapeuta je, osim provođenje procijene i terapije s djetetom s autizmom, podrška, osnaživanje, razumijevanje, savjetovanje i edukacija njihovih roditelja. Nadalje, prikazani su i teorijski modeli prilagodbe roditelja na situaciju, njihov stres te cjelokupni utjecaj na partnerski odnos i njihov brak. Ideja ovoga rada je osvijestiti i educirati veću skupinu ljudi o postojanju djece s teškoćama u razvoju, s naglaskom na autizam, te zahtjevnom načinu života roditelja istih. Pojedincima prikazati različite načine podrške te na koji način mogu najbolje pomoći sebi i svojoj obitelji. Jedan od glavnih ciljeva, prvenstveno je povećanje kvalitete života roditelja djece s autizmom. Stoga, je provedeno istraživanje u Istarskoj županiji (Pula, Rovinj, Poreč) u kojem je sudjelovao 31 roditelj. Istraživanje je provedeno pomoću WHOQOL-BREF upitnika, a upitnik je kasnije uspoređen s istraživanjem provedenom u Osijeku 2019. godine, u kojemu je sudjelovalo 64 roditelja djece s PSA. |