Abstract | Cerebralna paraliza je trajni poremećaj držanja i kretanja koji se očituje u djetetovom
zdravstvenom statusu i funkcioniranju u svakodnevnom životu. Uzrokovana je prenatalnim,
perinatalnim ili postnatalnim oštećenjem mozga. Na temelju neuroloških odstupanja provodi se
klasifikacija cerebralne paralize koja se dijeli na tri osnovna tipa: spastični, diskinetski i ataktični.
Mnogo je uzročnih čimbenika koji dovode do oštećenja mozga, koji zatim dovode do cerebralne
paralize. Posljedice utječu na kognitivni razvoj, mišićno-koštani razvoj te motoričku funkciju, a
prisutni su i veliki broj drugih pratećih zdravstvenih poteškoća. Cerebralna paraliza nije samo
područje medicinske problematike, već i psihološke i socijalne problematike. Djeca sa
cerebralnom paralizom često imaju i druga teža ili blaža neurorazvojna odstupanja kao što su
poremećaj osjeta vida, osjeta sluha, osjeta općenito, percepcije, intelektualni deficit, epilepsiju te
poremećaj govora. Zbog promjenjivosti kliničkog nalaza motoričkog poremećaja, konačnu
dijagnozu te klasificiranje cerebralne paralize nije dozvoljeno učiniti prije četvrte godine odnosno
minimalno tri, optimalno pet godina. Kako bi rana dijagnoza cerebralne paralize bila postavljena,
potrebno je dobro poznavati uobičajen, zdrav psihomotoran razvoj djeteta te promatranje i
analiziranje njegovih pokreta. Brzim odgovorom na uočena odstupanja i uključivanjem djeteta u
proces habilitacije i rehabilitacije značajno se uvećava mogućnost progresa općeg stanja djeteta.
U radu s djecom sa cerebralnom paralizom postoji čitav spektar terapijskih postupaka. Terapija se
najčešće provodi kombinacijom terapijskih postupaka koji uključuje više sustava čime se
omogućava fleksibilnost i individualizacija. Izuzetno je važan timski rad neuropedijatra, fizijatra
i fizioterapeuta, ortopeda, neurokirurga, medicinske sestre kao i obitelji djeteta budući da to
povećava kvalitetu krajnjih ishoda liječenja. Korištene metode je potrebno objasniti te provesti
edukaciju roditelja, a veliku ulogu ima medicinska sestra kao član multidisciplinarnog tima jer
djeluje na svim razinama sustava zdravstvene zaštite. Sestrinska skrb bi trebala biti primijenjena
prema holističkom pristupu kako bi se zadovoljile osnovne ljudske potrebe. Uloga medicinske
sestre jest poboljšati kvalitetu života obitelji i oboljelog. Stupanj kvalitete života temelji se na
poboljšanju stupnja izvršavanja svakodnevnih aktivnosti. |