Abstract | Gastrointestinalni sustav odgovoran je za probavu i apsorpciju unesene hrane i tekućine. Bolesti gastrointestinalnog trakta odnose se na bolesti jednjaka, želuca, tankog crijeva, debelog crijeva i rektuma, a mogu se podijeliti na funkcionalne i strukturne. Funkcionalne bolesti su one kod kojih probavni trakt izgleda normalno tijekom pregleda, ali se ne kreće pravilno, dok kod strukturnih gastrointestinalnih bolesti crijeva izgledaju abnormalno na pregledu i također ne funkcioniraju pravilno. Različite bolesti gastrointestinalnog trakta utječu na probavu i apsorpciju hrane, a njihova je dijagnostika presudna za učinkovito liječenje i prevenciju komplikacija. U dijagnosticiranju bolesti gastrointestinalnog trakta iznimno su važni anamneza i fizikalni pregled, na koje se nastavljaju laboratorijske i slikovne pretrage. Opći principi liječenja funkcionalnih gastrointestinalnih bolesti temelje se na biopsihosocijalnom razumijevanju i odnose se na poremećaj regulacije osi crijeva-mozak. Definiraju se kao bilo koja kombinacija poremećaja motorike, visceralne preosjetljivosti, promijenjene funkcije sluznice i imunološke funkcije, promijenjene mikrobiote crijeva i promijenjene obrade u središnjem živčanom sustavu. Skrb za bolesnike s gastrointestinalnim bolestima podrazumijeva provođenje intervencija s ciljem ublažavanja simptoma, održavanja adekvatnog nutritivnog statusa i kvalitete života oboljelih. Intervencije provedene za liječenje bolesti ili ublažavanje simptoma ne smiju dovoditi u opasnost opći prehrambeni status bolesnika. Suradnja između medicinskih sestara, liječnika, dijetetičara i farmaceuta korisna je jer svaka dovodi svoje iskustvo, vještinu i znanje o problemu. Važno je da medicinska sestra uspostavi učinkovit odnos s bolesnikom, što poboljšava zadovoljstvo bolesnika, pridržavanje uputa liječenja, smanjenje simptoma i poboljšane kliničke ishode. Vrsta simptoma, njihovo mjesto i fiziološke odrednice značajno će utjecati na tijek liječenja. Zadovoljstvo bolesnika se odnosi na njegovu percepciju humanosti, tehničke kompetentnosti, interesa za psihosocijalne čimbenike i pružanja relevantnih medicinskih informacija. Medicinska sestra koja provodi edukacije bolesnika mora posjedovati specifično znanje vezano za gastrointestinalne bolesti kako bi mogla s bolesnikom stvoriti partnerski i povjerljiv odnos i odgovoriti na sva pitanja. |