Abstract | Nadomjesna i potpomognuta komunikacija (NPK) obuhvaća sve metode komunikacije koje zamjenjuju ili potpomažu komunikaciju kada je ona narušena– od gesti i signala, preko komunikacijskih kartica do složenijih metoda koje uključuju elektronska pomagala i kompjutersku tehnologiju. Uporaba NPK smanjuje medicinske pogreške i povećava zadovoljstvo pacijenata i kvalitetu skrbi, osobito u jedinicama intenzivne skrbi, no u Hrvatskim bolnicama još nije postala standard.
Cilj istraživanja je procijeniti koliko su zdravstveni djelatnici u KB Dubrava upoznati s NPK i kakve stavove imaju o edukaciji i primjeni komunikacijskih ploča na svojim odjelima.
Metoda
Sudionici su 154 bolnička zdravstvena djelatnika (82% žene i 79% medicinske sestre). Za potrebe istraživanja sastavljena je anketa s 19 pitanja većinom zatvorenog tipa o općim podacima sudionika, zatim o upoznatosti s NPK, učestalosti susretanja s pacijentima koji imaju poteškoće u komunikaciji i izvorima poteškoća, educiranosti o NPK, metodama i pomagalima NPK koja koriste i svrsi njihovog korištenja te preprekama uporabi NPK. Stavovi o uporabi komunikacijskih ploča su ispitani pitanjem tipa semantičkog diferencijala sa 17 ponuđenih, suprotnih pridjeva i opisa te metode. Podaci su prikupljeni dobrovoljno i anonimno. Prije ispunjavanja ankete, sudionici su pročitali kratki tekst u kojem su opisane metode NPK sa slikovnim primjerima.
Rezultati
Većina sudionika nije upoznata s pojmom NPK. 22% sudionika nikad nije vidjelo neko pomagalo za komunikaciju ili primjenu neke metode, 38% ih je vidjelo na svom poslu, 24% tijekom školovanja, 41% u medijima. Većina (93%) nije prošla nikakvu edukaciju, dok ih je 61% zainteresiranih. Polovica sudionika se povremeno susreće s pacijentima koji imaju poteškoće u komunikaciji, a 36% često i stalno. Preko 50% sudionika se susrelo s pacijentima koji imaju poteškoće u komunikaciji zbog intelektualnih teškoća, moždanog udara, degenerativnih bolesti, senzornih smetnji, jake boli ili jer ne govore hrvatski (stranci). Većina sudionika (75%) koristi najjednostavnije metode NPK. Komunikacijske ploče koristi 22%, a visoko tehnološka pomagala samo 4% sudionika. Većina (62%) koristi NPK samo za komunikaciju o osnovnim potrebama pacijenata. Od navedenih prepreka, najveći broj bira nedovoljnu edukaciju (44%) te nedostatak resursa/pomagala (35%). Na semantičkom diferencijalu svi stavovi o metodi komunikacijskih ploča su izrazito pozitivni. Većina dominantnih vrijednosti odgovora predstavljaju maksimalno slaganje s pojedinim pozitivnim pridjevima/ opisima te metode. Stavovi su pozitivniji što su sudionici stariji i što imaju duži staž. Nisu utvrđene razlike s obzirom na spol niti obrazovanje.
Rezultati ukazuju na nužnost edukacije zdravstvenih djelatnika barem za jednostavnije metode NPK poput komunikacijskih ploča kako bi se povećala kvaliteta skrbi za bolesnike koji otežano komuniciraju. |