Abstract | Skoliozu je prvu imenovao i opisao Hipokrat, a sama riječ „skolioza“ proizlazi iz grčke riječi „skolios“ što znači zavoj, zakrivljenost. Predstavlja trodimenzionalni deformitet kralježnice u kojem dolazi do postraničnog zavoja većeg od 10 stupnjeva po Cobbu u bilo kojem dijelu kralježnice. Uzrok nastanka ove deformacije do danas i dalje nije u potpunosti razjašnjen, a najistaknutije hipoteze o uzroku uključuju neuromuskularnu pozadinu, genetsku podlogu te rast i razvoj djeteta. Skolioza se javlja u otprilike 4% svjetske populacije i to najčešće u obliku idiopatske adolescentne skolioze. Čak 7-10 puta češće se javlja kod djevojčica nego kod dječaka. Klinička slika uključuje posturalnu asimetriju te disfunkciju proprioceptivnog, vestibularnog, vestibulospinalnog sustava i posturalne ravnoteže. Osnovna podjela skolioza je na strukturalne i nestrukturalne. Strukturalne obuhvaćaju kongenitalne, neuromuskularne i idiopatske skolioze, a nestrukturalne posturalne i histerične skolioze. Zlatni standard u dijagnostici ovog deformiteta predstavlja RTG snimka kralježnice pomoću koje se računa Cobbov kut i Risserov znak. Ona je izrazito potrebna za planiranje intervencije. Fizioterapijska procjena je važan dio rehabilitacijskog procesa, a procjenjuje se na temelju Subjective, Objective, Assessment, Plan (SOAP) modela. Subjektivna procjena obuhvaća anamnezu koja se prikuplja kroz intervju, dosadašnje nalaze te kroz razne upitnike. Objektivna procjena uključuje opservaciju i palpaciju u anteriornom, posteriornom i lateralnom pogledu te različite postupke mjerenja i testova. Među njima se najčešće koristi Adamsov test pretklona, mjerenje skoliometrom, analiza hoda i test stajanja na jednoj nozi. S obzirom na dijagnozu, kliničku sliku djeteta i postavljene terapijske ciljeve, individualno se odabire najbolja vrsta fizioterapijske intervencije. Trodimenzionalnost ove deformacije zahtjeva i trodimenzionalan terapijski pristup, a svojom kompleksnošću, dosljednošću i tradicijom se najviše ističe Schroth metoda. U radu je prikazan slučaj djevojčice od 14 godina kojoj je dijagnosticirana torakolumbalna skolioza. Korišteni su podaci koji su prikupljeni iz medicinske dokumentacije, a sve je potkrijepljeno fotografijama trenutnog stanja djevojčice. Također su prikazani i podaci iz subjektivne i objektivne procjene te metode fizioterapijske i ortopedske intervencije kod prikazane problematike. |